Maak Zelf Je WordPress Website - Ebook

Wil jij niet langer afhankelijk zijn van dure website ontwikkelaars en zelf je website bouwen? In dit e-book leer je hoe je zelf een website kunt bouwen voor je bedrijf.

In dit ebook leer je waarom we WordPress gebruiken om een website te bouwen, waar je het beste je website kunt hosten en hoe je WordPress kunt installeren. Daarna gaan we in hoe je de lay-out van je website kunt bepalen en welke thema’s en plug-ins je het beste kunt gebruiken.

Hoe je website er uit gaat zien is echter niet het enige wat belangrijk is. Daarom gaan we ook in op wat er op je website moet gaan. De inhoud van je website dus. Denk aan welke pagina’s er op je website moeten komen en het gebruikt van een blog, mailinglijst en video.

Tenslotte ben je nog niet klaar als je website af is. Een WordPress website heeft namelijk regelmatig onderhoud nodig. Zoals met alle software worden er regelmatig kwetsbaarheden in WordPress, thema’s en plug-ins ontdekt. Om je site veilig te houden is het dan ook noodzakelijk dat je regelmatig alle software actualisaties installeert. Ook gaan we nog in op het gebruikt van een beveiligingsplug-in en het maken van back-ups.

Bij deze wil ik je veel succes wensen met het bouwen van je website.  Schroom niet om ons een vraag te stellen als je hulp nodig hebt of iets niet duidelijk is.

ebook cover

Waarom WordPress?

Download

Toen ik begon met het maken van websites moesten deze nog helemaal HTML en CSS broncode “geprogrammeerd” worden. Gelukkig is dat nu een stuk eenvoudiger geworden en is het nu mogelijk om zelf eenvoudig een website in elkaar te zetten.
Toch kun je niet altijd helemaal om de techniek heen. In deze handleiding geef ik echter stap voor stap aan hoe je een website vanaf niets kunt opzetten. Als je echter niet goed met computers overweg kunt, kun je er ook voor kiezen om de website samen te bouwen met een expert. Zo kun je jezelf flink wat moeite en tijd besparen. 

Website builders

De eerste optie om gemakkelijk zelf een website te bouwen zijn de zogenaamde website builders. Dit zijn websites waar je geheel drag-en-drop een eigen website in elkaar kan klikken.
Er zijn bedrijven zoals WIX waar je een website kunt bouwen met hun systeem. Veel hostingproviders bieden ook een dergelijk systeem aan.

Het nadeel van dit soort website is echter dat de mogelijkheden vaak beperkt zijn. Zodra je iets wil dat niet mogelijk is met de builder, moet je website opnieuw bouwen op een ander platform. Overzetten is vrijwel nooit mogelijk. Je bent dan dus ook volledig afhankelijk van dit bedrijf.

Ook is de SEO en de snelheid van dit soort websites vaak niet erg goed. Daarom raad ik over het algemeen niet aan om dit soort website bouw tools te gebruiken.

CMS

De tweede en beste optie om een website te bouwen door gebruik te maken van een content management systeem (CMS). Met een dergelijk systeem kun je gemakkelijk de inhoud van je website beheren.

Natuurlijk zijn er verschillende CMS systemen op de markt. Enkele bekende zijn WordPress, Drupal en Joomla. Al deze drie systemen zijn open source en volledig gratis te gebruiken.

Het meest gebruikte CMS systeem voor websites is WordPress. Op dit moment draaien meer dan 30% van alle websites ter wereld op WordPress. Dit betekend dat vrijwel alle diensten en systemen kunnen samenwerken met WordPress en dat je altijd technische ondersteuning kunt vinden bij problemen. Je bent dus niet afhankelijk van één bedrijf.

Voor beginners is WordPress ook het meest toegankelijke systeem. WordPress is namelijk zo groot geworden doordat het eenvoudig te gebruiken is.

Hosting en domeinnaam

Download

Om een website altijd toegankelijk te maken is een server nodig die 24 uur per dag, 7 dagen in de week beschikbaar is. Het makkelijkste is om dit uit te besteden aan een zogenaamde hosting provider. Het is immers een heel gedoe om zelf servers te onderhouden. Als je daar al de technische kennis voor zou hebben.

Natuurlijk zijn er vele hostingproviders te vinden op het internet. Kies echter niet zomaar de goedkoopste hosting, want voor een website is het wel belangrijk dat de servers voldoende snel zijn en zo min mogelijk offline zijn. Niks is immers vervelender voor je bezoekers dan een trage website of een website die helemaal niet laadt.

De snelheid van je website is namelijk erg afhankelijk van hoeveel websites er op een server draaien. De goedkoopste providers zetten erg veel websites op een server en dat resulteert, zeker met WordPress, vaak in trage websites.

Gevolgen van de snelheid van je website

De snelheid van je website is van belang voor SEO, conversie en tevredenheid van je klanten.

Gevolgen voor je positie in Google

Google heeft als doel om haar gebruikers de beste gebruikerservaring te geven, niet alleen op hun eigen site, maar ook op de sites die men vindt via Google. Een snelle website geeft een betere gebruikerservaring en daarom heeft Google aangegeven dat de snelheid van een website mee te nemen als een "ranking factor". Dit betekend dus dat een snelle website ook belangrijk is voor een hogere positie in Google!

Hoe belangrijk de snelheid van de een website is heeft Google niet aangegeven, maar uit onderzoek van verschillende sites is wel gebleken dat de websites die bovenaan staan in Google meestal tot de categorie snellere websites behoren.
Gevolgen voor de gebruikerservaring

Bij het ontwikkelen van een website wordt vaak vooral gekeken naar het maken van een mooie website. Als de gebruikers van je website echter steeds moeten wachten op het laden van een pagina, dan levert dit al snel een negatieve ervaring op. Niemand vindt het immers leuk om steeds te moeten wachten. Iedereen heeft het druk en wel wat beters te toen.
Op het internet heeft de gemiddelde website bezoeker niet veel geduld. Zelfs enkele seconde meer laadtijd kan leiden tot het vroegtijdig verlaten van je website. Of misschien laadt de website van een concurrent net iets snellere en gaat men daar mee verder.

Gevolgen voor de conversie van je website

De conversie van een website kan sterk leiden onder traagheid. In het verleden zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar de relatie tussen een trage website en de conversie van de website. Een aantal van deze resultaten zijn:

Shopzilla: Het versnellen van de website met 5 sec. deed de conversie met 7-12% stijgen, verdubbelde het aantal sessies vanuit zoekmachines en verminderde het aantal benodigde servers met 50%.

Mozilla: Met het afschaven van 2.2 seconden van de home pagina werd een toename van 15.4% van de download conversies behaald. Dit resulteert in 60 miljoen extra downloads van Firefox per jaar.

Amazon: Bij elke toename van 100ms in laadtijd, zakt de verkoop met 1%.

Google: De laadtijd van de resultaten pagina steeg slechts met 0.5ms als het aantal resultaten van 10 naar 30 per pagina werd verhoogd. Echter zakte het aantal bezoekers met 20%.

Hotmail: Een vertraging van 6 seconden op de laadtijd zorgde voor een daling van 40 miljoen advertentie impressies per maand, wat neer komt op $6 miljoen in omzet per jaar.

Welke hosting provider?

Het is dus belangrijk een hosting provider te kiezen die niet alleen WordPress ondersteund, maar ook haar servers voor WordPress geoptimaliseerd heeft. Daarnaast moeten er natuurlijk niet te veel sites op dezelfde server gezet worden. De meeste goedkopere hosting accounts zijn namelijk zogenaamde "shared hosting" accounts, wat betekend dat er vele websites op dezelfde server draaien.

Eén van de best bekend staande hostingprovider voor WordPress websites is Siteground. Kies wel voor een WordPress hostingpakket zodat je zeker weet dat je WordPress website snel draait.

Voor een nieuwe website kun je waarschijnlijk het beste beginnen met het goedkoopste WordPress hosting pakket. Tenzij je direct heel veel bezoekers op je website verwacht natuurlijk.

Als je liever niet zelf aan de gang gaat met het installeren en onderhouden van WordPress kun je er voor kiezen om dit uit te besteden. Als je hier voor kiest dan kun je de rest van dit hoofdstuk overslaan, omdat je dan direct een werkende WordPress installatie aangeleverd krijgt.

Domeinnaam

Voor je website heb je ook een domeinnaam nodig. Deze kun je het gemakkelijkste bij je hosting provider laten registreren. Gelukkig zijn de kosten hiervoor niet hoog, voor 10-20 euro per jaar ben je meestal wel klaar.

Je kunt voor Nederlandstalige websites het beste kiezen voor een .nl domein (of .be voor België) en voor internationale Engelstalige websites .com.

Natuurlijk zijn er tegenwoordige vele domeinnaam extensies, maar deze worden maar beperkt gebruikt. Je kunt daarom het beste wegblijven van deze extensies. Zelfs als jouw naam al bezet is als .nl en .com. Deze "rare" extensies worden namelijk vaak niet goed onthouden en Google is hier ook geen fan van bij het ranken van je website.

WordPress installeren

De installatie van WordPress verschilt per hosting provider. Hieronder zal ik laten zien hoe je dit kunt doen bij Siteground.
Als eerste open je cPanel vanuit je Siteground account, door op de knop “Go to cPanel” te klikken op de mijn accounts tab:

Siteground hosting panel

Vervolgens wordt het cPanel dashboard geladen. Hier kies je onder “AutoInstallers” voor WordPress.

Siteground cPanel controle paneel

Vervolgens komen we op het installatie scherm van de automatische WordPress installer Softaculous. Hier klikken we op de link “Install Now”:

Siteground Softaculous

Daarna vullen we de gegevens in zoals hieronder en klikken daarna op “Install”. Vergeet niet de gebruikersnaam en het wachtwoord te noteren of goed te onthouden.

Siteground Softaculous

Vervolgens gaat de installer aan de gang en WordPress geïnstalleerd. Zodra de installatie afgerond is, dit kan enkele minuten duren, krijg je het adres van het WordPress dashboard om in te loggen.

Wordpress login screen

Hiermee is de WordPress installatie voltooid en we kunnen verder met het bouwen van de website. Je kunt nu inloggen met de eerder, bij het installeren, opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord.

Het ontwerp

Download

De volgende stap is het bedenken van hoe je website er uit moet gaan zien. Een goed ontwerp ziet er niet alleen goed uit, maar zorgt er ook voor dat bezoekers snel kunnen vinden waar naar ze op zoek zijn.

Kijken naar wat anderen doen

Uit het niets bedenken hoe je website er uit moet gaan zien is niet altijd eenvoudig. Misschien heb je al wat ideeën over hoe je wilt dat je website er uit gaat zien. Mogelijk ook nog niet.

Kijk daarom naar verschillende sites en bedenkt wat je goed vindt aan een site en wat niet. Kijk zeker ook even naar de websites van je concurrenten. Zo kun je binnen met vormen van beeld van hoe je wilt dat je website er ongeveer uit gaat zien.

WordPress thema's

De lay-out van een WordPress website wordt bepaald door het Thema dat je gebruikt. Het kiezen van een thema is echter niet zo eenvoudig, er zijn namelijk duizenden thema's beschikbaar. Helaas zijn lang niet alle thema goed gebouwd en velen worden niet (meer) goed onderhouden.

Kijk daarom ook uit met de WordPress thema bibliotheek en sites zoals Themeforest. Hoewel er mooie templates te vinden zijn tegen lage prijzen (of zelfs gratis), zijn deze niet altijd technisch goed. Ook wil het onderhoud nog wel eens een probleem zijn.
Je kunt beter voorkomen dat je later in de problemen komt en je website opnieuw moet bouwen met een ander thema. Het kan bijvoorbeeld zijn dat als een thema niet meer onderhouden wordt, dat beveiligingslekken niet gedicht worden. Wat er weer toe kan leiden dat je website gehackt wordt of besmet met malware. Het kan ook zo zijn dat een thema dat niet meer onderhouden wordt niet meer goed werkt na een update van WordPress. 

Het is daarom het beste om te kiezen voor thema met een goede reputatie die een eigen website hebben waar je het thema (of de premium versie van het thema) kunt kopen. Dit laat namelijk zien de maker van het thema een serieuze partij is.

GeneratePress

Een thema waar ik veel mee werk is GeneratePress. Dit is een thema dat als licht (en dus snel) is en goed onderhouden wordt. De ontwikkelaar biedt dit thema volgens het freemium model aan. Dat wil zeggen dat er een gratis versie is met beperkte functionaliteit en betaalde premium versie voor wie meer wil.

Op deze manier verdient de ontwikkelaar aan het thema, wat hem motiveert om het thema te blijven onderhouden en verder te ontwikkelen. De prijs is met 50 dollar (op het moment van schrijven) erg redelijk.

Dit thema biedt met de premium versie vele mogelijkheden om de lay-out van je website op te maken zoals jij dat wilt. Ook beschikt een thema over een aantal voor gedefinieerde lay-outs die je met een klik kunt activeren.

Dit thema bevat echter geen zogenaamde pagebuilder waarmee je pagina’s geheel drag-and-drop in elkaar kunt klikken. Dit wil echter niet zeggen dat je geen gebruik kan maken van een losse pagebuilder.

Installatie GeneratePress

Het GeneratePress thema is eenvoudig te installeren vanuit de WordPress thema bibliotheek.

Wordpress thema installeren

Klik vervolgens op “Nieuwe toevoegen”:

selecteer nieuw thema

Zoek het “generatepress” thema en klik op “installeren”

Selecteer het GeneratePress thema

Nadat het thema geïnstalleerd is moeten we deze nog activeren zodat GeneratePress ons actieve thema wordt:

Activeer Thema

Installatie GeneratePress Premium

Als je er voor kiest om GeneratePress Premium aan te schaffen dan heb je veel meer mogelijkheden om de lay-out van je website verder aan te passen. Dit is dan ook aan te raden, maar natuurlijk niet verplicht.

GeneratePress Premium is een plug-in en geen apart thema. De installatie moet je dan ook doen bij “Plugins” -> “Nieuw”:

Installeren WordPress plugin

Kies vervolgens “Plugin Uploaden”:

Nieuwe plugin installeren

Selecteer vervolgens het zip bestand dat je ontvangen hebt na de aankoop van GeneratePress Premium en klik op “Nu Installeren”.

Zodra de plug-in geïnstalleerd is klik op “Plugin activeren”:

Nu is de GeneratePress Premium plug-in geïnstalleerd en geactiveerd. De nieuwe lay-out opties kunnen nu direct gebruikt worden.
Wel moeten we nog even de plug-in licentie sleutel invoeren zodat we updates voor de plug-in kunnen ontvangen:

generatepress licentie sleutel invoeren
GeneratePress Licentiecode invoeren en modules activeren

In het bovenstaande scherm kun je ook de modules inschakelen die je wilt gebruiken (klik op activeren). Na het activeren verschijnen de additionele mogelijkheden in de site customizer.

Website lay-out opmaken

Alle instellingen om de website lay-out aan te passen, op elements na, vindt je in de site customizer:

site customizer

De verschillende opties die je hebt met GeneratePress Premium kun je ook bekijken met de video’s op hun website.

Voorbeeld ontwerp

Als eerste voorbeeld nemen we onze website. Deze is namelijk gemaakt met GeneratePress Premium. Laten we beginnen met de lay-out van een standaard pagina. Deze pagina heeft bovenaan het logo (links) en rechts het menu. Vervolgens daaronder en gedeeltelijk achter het menu een afbeelding. Daarna volgt de inhoud van de pagina en onderaan hebben we nog de footer van de pagina met allerlei informatie.

Het ontwerp dat willen maken:

voorbeeld ontwerp

Open de site customizer en ga naar “Site Identity” en vul vervolgens de titel van de site in en vink aan dat je zowel de titel als de subtitel wilt verbergen:

Ga daarna terug naar het hoofdmenu (met de < knop bovenaan). Open nu “Layout” - > “Container”. Select “One Container” onder “Content Layout”.

Ga naar het menu “Layout” -> “Primary Navigation”. Selecteer dat het menu rechts uitgelijnd moet worden en dat het menu boven de header geplaatst moet worden:

site customizer

Vervolgens stellen we in dat het menu in beeld blijft als we naar beneden scrollen, een zogenaamd “Sticky Menu”. Ga naar “Layout” -> “Stick Navigation” en zet “Sticky Navigation” op “On”.

Nu is de kans nog groot dat je de kleur van de menu balk wilt veranderen (standaard zwart). Dit kunt je doen onder “Colors” -> “Primary Navigation”:

Selecteer ook nog even onder “Colors” -> “Body” de achtergrond kleur (“Background Color”) en zet deze op wit.

Nu staat er op onze pagina echter nog een zogenaamde sidebar aan de linker kant. Deze moeten we dan ook uitschakelen:

Indien gewenst kun je hier ook de sidebar uitschakelen voor de blog overzicht pagina en voor blogberichten.

Om het logo in het menu te krijgen moeten we de instelling “Use Navigation as Header” gebruiken. Je vindt deze optie onder “Layout” -> “Header”. 

menu als header

We gaan nu verder met het instellen van de header afbeelding. Aangezien het menu al de hoofdheader is, moeten we hiervoor een extra header toevoegen met “Elements” optie van GeneratePress.

Klik op de blauwe “Publiceer” knop en sluit vervolgens de site customizer.

opslaan en sluiten

Ga vervolgens naar het WordPress Dashboard en ga naar “Weergave” -> “Elements”:

elements

Maak vervolgens een nieuw element aan:

nieuw element

Vul het nieuwe element als volgt in:

header element maken

Daarna moeten we nog instellen aan welke pagina’s we deze header willen koppelen. In dit geval kiezen we voor alle pagina’s, maar je kunt headers ook koppelen aan specifieke pagina’s of een type pagina:

koppelen header element aan pagina's

Hierna is de bovenkant van de website compleet. Dan moeten we alleen nog de onderkant (footer) invullen. Het gedeelte boven de copyright melding zijn zogenaamde widgets. Je kunt de inhoud van deze widgets instellen via “Weergave” -> “Widgets”:

footer widgets instellen

Sleep de tekst (of andere) widget naar “Footer Widget 1”, “Footer Widget 2” en “Footer Widget 3”. 

Vervolgens stel je de titel van de widget en in inhoud in:

Helemaal onderaan hebben we dan nog de copyright melding. Deze kun je aanpassen in de site customizer onder “Layout” -> “Footer”:

copyright tekst aanpassen

Voor gedefinieerde lay-outs

Zelf een nieuwe lay-out maken voor je website iets te veel van het goede? Dan kun je nu ook gebruik maken van een aantal templates die je met één klik kan installeren vanuit de site bibliotheek van GeneratePress.

Op deze manier kom je in de site bibliotheek:

site bibliotheek openen

Vervolgens kun je een site lay-out installeren door één van de ontwerpen aan te klikken (knop details):

site bibliotheek

Sla vervolgens de huidige instellingen op. Overschrijf de instellingen met de instellingen van de template. Importeer daarna de voorbeeld inhoud en daarna is de site beschikbaar met de nieuwe lay-out. 

Op deze manier kun je dus snel een goed ontwerp implementeren. Natuurlijk kan deze ontwerpen ook als beginpunt gebruiken en deze verder naar eigen wens aanpassen.

Thrive Architect

Om je het leven gemakkelijker te maken en om meer complexe lay-outs mogelijk te maken kun je gebruik maken van een pagebuilder. Ook hier zijn er weer verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld Thrive Architect, Elementor en Beaver Builder.

Persoonlijk vindt ik Thrive Architect​​​ van Thrive Themes de beste pagebuilder. Thrive Themes maakt namelijk al haar producten met het oog op het maken van goed converterende websites. Dit betekend dat ze alle tools hebben om van je website een succes te kunnen maken.

Thrive Architect is een zogenaamde premium plug-in die je op je site kan installeren. Dit is verder onafhankelijk van het thema dat je gebruikt. Je kunt de plug-in gebruiken om je pagina’s verder in te delen, maar ook om bijvoorbeeld landingspagina’s te maken. Het wordt premium genoemd omdat deze plug-in niet gratis is. Je kunt verder zelf bepalen of je deze plug-in wilt gebruiken of niet.

Installatie Thrive Architect

Plug-ins van Thrive Themes kun je installeren via de Thrive Product Manager plug-in. Als eerste installeer je dus deze plug-in.
Kies “Nieuwe plugin”:

Installeren WordPress plugin

En vervolgens “Plugin uploaden”:

Nieuwe plugin installeren

Upload vervolgens het zip bestand dat je na aankoop kunt downloaden in het leden gedeelte van de Thrive Themes website. 

Installeer en activeer de plug-in.

Klik vervolgens op Product Manager en login met je Thrive Themes account gegevens.

Installeer nu Thrive Architect:

installeer thrive architect

Pagina’s opmaken met Thrive Architect

Met Thrive Architect kun je het content gedeelte van je website invullen van pagina’s en blogberichten. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om landingspagina’s te maken die de lay-out van het thema volledig negeren.

De leverancier heeft al een video gemaakt met een goed overzicht van hoe de plug-in werkt. Je vindt deze video door naar het Thrive Dashboard te gaan en vervolgens onder Thrive Architect op “View video tutorial” te klikken.

Het menu, pagina’s en blogberichten

Tenslotte is het nog belangrijk te weten waar je de inhoud van de website kunt gaan maken. Deze vind je onder “Berichten” en “Pagina’s”.

De inhoud van het blog vindt je onder “Berichten”. De pagina’s van je website vind je onder “Pagina’s”:

blogberichten en pagina's

Onder beide opties vindt je een knop “Nieuw” waarmee je een nieuwe pagina of blog kunt aanmaken.

Een blogbericht maken

Een blogbericht maken gaat als volgt:

  1. Geef je blog een titel
  2. Vul de inhoud van je blog in (je kunt eventueel ook de groene knop gebruiken om het blogbericht met Thrive Architect op te maken)
  3. Selecteer of upload een afbeelding bij het blog als uitgelichte afbeelding
  4. Publiceer het blogbericht op de website

Een pagina maken

Het maken van een pagina gaat op dezelfde manier als het maken van een blog. Je zult zien dat het scherm om een pagina te maken er vrijwel hetzelfde uitziet als de pagina om een blog te maken. Wel wordt bij pagina’s meestal geen uitgelichte afbeelding gebruikt.

Het menu aanpassen

Tenslotte is het ook nog belangrijk dat je het navigatie menu van de website kunt aanpassen. Deze instellingen vindt je onder “Weergave” -> “Menu’s”.

navigatie menu

Inhoud

Download

Wat moet er eigenlijk op je website komen? Wil je met je website informeren of ook actief klanten werven? In dit hoofdstuk gaan we verder in op wat er op je website moet komen.

Welke pagina’s op je website?

De meest gebruikte pagina’s op een eenvoudige website zijn de volgende. De volgorde is ook meteen de aan te raden volgorde voor het menu:

  • Homepage: De eerste pagina van je website. Plaats hier je belangrijkste diensten op en bouw vertrouwen op door testimoniums en logo’s van grote klanten te plaatsen.
  • Over ons / mij: Laat met de pagina zien wie je bent en waar je voor staat.
  • Diensten: Een overzicht van alle diensten die je biedt. Indien je veel diensten aanbied of veel informatie over de diensten wil plaatsen dan kun je voor elke dienst ook nog een sub pagina maken.
  • Portfolio: Indien je beroep zich hiervoor leent dan kun je laten zien welke opdrachten je eerder hebt gedaan en wat de resultaten waren. Voor bepaalde beroepen, zoals ontwerpers en architecten, is dit een belangrijke pagina.
  • Blog: Om meer mensen naar je site te krijgen en om te laten zien wat je in huis hebt kan het schrijven van blogs een optie zijn.
  • Contact: Een pagina met informatie over hoe men contact met je op kan nemen en bijvoorbeeld je adres en route beschrijving.

Bloggen

Een blog houdt je website in beweging en levert interessante informatie aan je doelgroep. Je doelgroep zijn meestal potentiële klanten. Let dus op dat je informatie aanbied op een manier dat zij dit kunnen begrijpen.

Stel je bent een arts, schrijf dan niet in ingewikkelde medische termen over medisch onderzoek. Je potentiële klanten zijn immers geen artsen en zullen de teksten niet begrijpen en links laten liggen. In plaats daarvan zul je moeten schrijven in Jip en Janneke taal, zodat je potentiële klanten het kunnen begrijpen.

Zodra je blog groter wordt zullen mensen jouw artikelen beginnen te vinden in Google. Dit zal echter niet meteen gebeuren omdat je website nog nieuw is. Je website moet eerst vertrouwen opbouwen bij Google voordat je de topposities kunt bereiken.

Vergeet daarom niet je blogberichten te promoten, anders kan het lang duren voordat iemand ze begint te lezen. Dit kun je bijvoorbeeld doen op sociale media, via je eigen accounts, of door te adverteren.

Afbeeldingen & Foto’s

Om je website er mooi en aantrekkelijk uit te laten zien is het belangrijk om je website aan te kleden met afbeeldingen en foto’s. Niet ieder heeft echter zelf mooi beeldmateriaal om te gebruiken op zijn/haar website.

Nu kun je natuurlijk een fotograaf inhuren om mooie foto’s te laten maken van jouw, je bedrijf en producten, maar dat is vaak te duur. Mogelijk dat je zelf een aantal foto’s kunt maken van redelijk goede kwaliteit.

Een andere optie is het gebruik van zogenaamde stock foto’s. Dit zijn generiekere professioneel gemaakte foto die je van het internet kunt downloaden.

Enkele sites voor gratis stock foto’s zijn:

Enkele sites waar je betaalde stock foto’s kunt vinden:

Let op dat je niet zomaar foto’s van willekeurige internetsites kunt downloaden en gebruiken. De kans is dan namelijk groot dat je de auteursrechten op de foto schendt. Controleer dit dus altijd even, om te voorkomen dat je boze brieven van advocaten krijgt.

Video’s

Niet iedereen houdt van veel lezen. Het kan dus helpen om op je website video te gebruiken. Vaak is het verstandig om beide te combineren zodat je zowel mensen die van video houden video als mensen die liever lezen aanspreekt.

Het is natuurlijk ook afhankelijk van je doelgroep of men video zal waarderen of niet. In hoeverre dat voor jouw het geval is, kun je het beste zelf bepalen.

Bij het plaatsen van video op je website kun je het beste je video’s op YouTube of Vimeo plaatsen. Vervolgens kun je deze video’s invoegen op je website. Dit belast je hosting minder en de video zal over het algemeen sneller laden. Tevens kan de video dan ook nog gevonden op het videoplatform, wat weer extra bezoekers voor je website kan opleveren. Vermeld daarom in de omschrijving op YouTube of Vimeo altijd ook een link naar je website.

Formulieren

Veel websites maken gebruik van formulieren waarmee bezoekers van de site een aantal vragen kan beantwoorden om deze naar de website eigenaar te versturen.

Het meest gebruikte formulier is het contactformulier. Dit is een eenvoudig formulier dat meestal op de contact pagina staat waarmee men een berichtje kan versturen. Als je Thrive Architect gebruikt, dan kun je hier al eenvoudig deze formulieren mee maken.

Indien je geen Thrive Architect gebruikt of ingewikkeldere formulieren op je website wilt gebruiken, dan kun je gebruik maken van Gravity Forms. Dit is een betaalde plug-in specifiek voor het maken van uitgebreide formulieren, zonder dat je HTML kennis nodig hebt. Gravity Forms heeft vele mogelijkheden en kan o.a. ook gebruikt worden voor bestelformulieren met online betaalmogelijkheden.

Mailinglijst

Om in contact te blijven met de bezoekers van je website is het verstandig een mailinglijst op te bouwen. Je kunt dan namelijk je lezers laten weten wanneer er een nieuwe blogpost of video is. Ook kun je promoties en speciale aanbieden naar hen sturen. Of je kan een funnel bouwen waarmee men na het inschrijven voorgeprogrammeerde berichten ontvangt met als doel de lead klaar te stomen om klant te worden.

Om een mailinglijst te implementeren kun je bijvoorbeeld MailChimp of ActiveCampaign gebruiken. Deze diensten maken het mogelijk om op een gemakkelijke manier e-mailadressen te verzamelen en e-mails naar je lijst te versturen.

Als je echter alleen een vakje met “Schrijf je in voor de nieuwsbrief” op je website plaatst, dan zullen niet veel mensen zich inschrijven. Wat je kunt doen om dit te verbeteren is door iets waardevols (voor jouw doelgroep) gratis aan te bieden in ruil voor de inschrijving op de mailinglijst. Denk bijvoorbeeld aan een gratis e-book, rapport of video.

Een goede plug-in om inschrijfformulieren op alle mogelijke manieren te tonen is Thrive Leads. Naast dat je o.a. met pop-ups, inschrijfformulieren onder blogberichten en balken kunt werken kun je ook de conversie van je formulieren bijhouden en optimaliseren.

Optimalisatie en onderhoud

Download

Met de eerdere hoofdstukken heb je als het goed is je website kunnen bouwen. Hoe zorg je er echter voor dat je website goed gevonden wordt in de zoekmachines? En dat je site niet gehackt wordt? In dit hoofdstuk beantwoorden ik deze vragen.

SEO

Zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd, van “Search Engine Optimization”) is de taak van het zo goed mogelijk vindbaar maken van je website in zoekmachines zoals Google.

Voor een Nederlandse site is Google het belangrijkste aangezien deze het grootste deel van de zoekmarkt in handen heeft. 
Om je pagina’s en blogberichten te optimaliseren kun je Yoast SEO installeren:

yoast seo installeren

Nadat Yoast SEO geïnstalleerd is, vindt bij het wijzigen van elke pagina en blogpost een onderdeel Yoast SEO. Het is belangrijk dat je dit op elke pagina en in elk blogbericht invult. 

Dit doe je als volgt:

SEO gegeven pagina invullen

Vervolgens kun je Yoast SEO ook nog gebruiken om je extra tips te geven over hoe je de SEO van je pagina verder kunt verbeteren:

yoast seo advies

Let wel op dat sommige zaken niet altijd goed zichtbaar zijn voor Yoast SEO. Inhoud gemaakt met pagebuilders zoals Thrive Architect kan niet altijd gelezen worden. Het kan dan dus zijn dat er problemen genoemd worden die eigenlijk niet kloppen.

Snelheid

De snelheid van je website is, zoals eerdere aangegeven, erg afhankelijk van je hosting provider, het gebruikte thema en de gebruikte plug-ins op je WordPress site. Ga dus niet zomaar luk raak van alles installeren zonder dat je weet dat je materiaal van goede kwaliteit toevoegt.

Als je gebruik maakt van het GeneratePress thema en de plug-ins genoemd in dit e-book zit je wat dat betreft wel goed. We kunnen echter nog wel wat doen om de website nog sneller te maken.

Dit is belangrijk omdat snellere sites beter scoren in Google en ook beter converteren.

Het is vrijwel altijd verstandig om een caching plug-in te installeren. Je kunt het gratis W3 Total Cache gebruiken, maar de configuratie is nogal ingewikkeld en afhankelijk van je hosting provider. Daarom gebruiken wij over het algemeen WP Rocket, een premium plug-in waarmee alles een stuk eenvoudiger te regelen is.

Het uploaden en installeren van de WP Rocket plug-in is vergelijkbaar met het installeren van de GeneratePress premium plug-in. Het te uploaden zip bestand ontvang je weer na de aankoop van de plug-in.

Vervolgen schakel je de volgende functies van de WP-Rocket plug-in in:

wp rocket instelingen

Op de tab statische bestanden:

statische bestanden wp-rocket

Op de tab database:

database instellingen wp-rocket

Beveiliging & Updates

Tenslotte is het nog belangrijk om je website goed te onderhouden. Soms worden er namelijk kwetsbaarheden ontdekt in WordPress, thema’s en plug-ins. Je moet daarom steeds alle beschikbare updates installeren om te voorkomen dat je site gehackt wordt of besmet met malware.

WordPress Updates Installeren

Gelukkig is het actualiseren van WordPress erg gemakkelijk gemaakt door de ontwikkelaars. Wel is het verstandig om een back-up van je website te maken voordat je een update uitvoert. Mocht er toch iets mis gaan dan kun je nog terug. Overigens gaan updates over het algemeen goed, zolang je maar thema’s en plug-ins van goede kwaliteit gebruikt.
Het updaten van je website vindt je onder “Dashboard” en dan “Updates”:

Wordpress updates installeren

Vervolgens vindt je alle beschikbare WordPress updates, Plug-in updates en thema updates op deze pagina:

updates installeren

iThemes Security

Je kunt de beveiliging van je website nog wat aanscherpen door de “iThemes Security” plug-in van iThemes te installeren. Gezien de tijd die het kost om een gehackte site weer te herstellen is dit zeker de moeite waard. Van deze plug-in is een gratis versie beschikbaar, maar er is ook een betaalde versie met meer functionaliteit.​

De gratis versie van iThemes Security kun je installeren vanuit de WordPress plug-in bibliotheek:

ithemes security installeren

Klik vervolgens op activeren om de plug-in actief te maken.

Hierna moet je nog een gratis API sleutel aanmaken om gebruik te kunnen maken van het netwerk waarmee automatisch kwaadwillende herkend worden:

ithemes netwerk activeren

Op deze manier kan je site samenwerken met andere sites om hackers te detecteren en te blokkeren voordat deze nog maar op je site kunnen komen. 

Vul je e-mailadres in en klik op instelling opslaan:

api signup

Vervolgens kunnen de beveiligingsinstelling automatisch laten configureren met de beveiligingscontrole van iThemes Security:

beveiliging activeren

De betaalde Pro versie van iThemes Security biedt extra beveiligingsopties zoals two-factor authenticatie, malware scans, reCaptcha en meer. Je kunt zelf bepalen of je dit de moeite waard vindt of niet.

Back-ups

Tenslotte is het nog belangrijk om back-ups te maken van je website. De meeste hosting providers bieden wel back-ups van je website maar deze gaan meestal niet ver terug in de tijd. Ook ben je dan geheel afhankelijk van je hosting provider.

Het is daarom beter om zelf off-site back-ups te maken van je website. Dit kun je doen met een back-up plug-in. Wij gebruiken op het moment UpdraftPlus hiervoor. Van deze plug-in is een gratis versie beschikbaar waarmee je automatisch back-ups kunt laten maken van je site op basis van een vast schema (bijv. elke dag om 24:00). Vervolgens kun je deze back-ups laten opslaan op Dropbox, Google Drive of Amazon S3.

De betaalde Pro versie biedt extra opties zoals o.a. incrementele back-ups (sneller en minder belastend voor de hosting server), clonen en migreren van sites, automatische back-ups maken voor het uitvoeren van updates, multi-site ondersteuning en meer opslagdiensten zoals One Drive.

Het installeren van de gratis versie van UpdraftPlus is vergelijkbaar met de installatie van de gratis versie van iThemes Security. Het installeren van de Pro versie gaat weer door middel van het uploaden van een zip bestand.

Zo stel je een automatische back-up in:

automatiche back-up

Tot slot

Ik hoop dat dit boek je geholpen heeft met het opzetten van je website. We hebben zo goed mogelijk geprobeerd alle stappen in beeld te brengen. Mocht je nog vragen hebben of mocht er iets onduidelijk zijn, laat dan hieronder een berichtje achter. Dan kunnen we je misschien verder helpen en mogelijk dit boek verder verbeteren.

Mocht het toch allemaal te overwelmend zijn dan helpen we je ook graag verder. Dit kan met het hosting, installatie en technische onderhoudspakket. Of je kunt kijken naar ons samen bouwen pakket, waarbij je de site samen bouwt met een WordPress expert. Als je niet zo technisch bent, dan kan dit je een hoop tijd schelen. Deze tijd kun je dan weer goed gebruiken voor andere werkzaamheden binnen je bedrijf.

Dit boek is geheel gratis online te lezen. Stuur dus gerust het adres van dit boek door iedereen die er baat bij kan hebben. Als je dit boek zou willen delen op sociale media dan is dat helemaal fijn. Al vast bedankt voor de moeite.